Рибалка

Рибалка в Україні ::.. Двигуни до човнів ::.. Як вибрати двигун для човна

Як вибрати двигун для човна


Як вибрати двигун для човна

Відпочинок на воді, як і водний туризм, далеко не у всіх асоціюється з "шепітом вітру в снастях" і романтикою веслування на довгі дистанції. Пінний слід за кормою і хвилі, які швидко біжать назад під рівний шум мотора - мрія більшості свіжоспечених власників човнів і катерів. Для здійснення цієї мрії на перший погляд потрібно не так вже й багато - придбати мотор на доступні кошти... вперед! Не зовсім так. Щоб вибрати конкретну модель, потрібно усвідомити кілька важливих моментів.

Почати слід з вивчення паспортних характеристик човна чи катера.

Перше питання, на яке слід відповісти - чи допускає човен або катер гліссування?

Під гліссуванням будемо розуміти режим руху на великій швидкості, при якому вода змочує лише невелику частину корпусу човна. Вага човна, вантажу та екіпажу в такому випадку найбільшою мірою компенсується підйомної силою, що створюється цією частиною (докладніше див огляд по човнах і катерах, що публікується в цьому випуску каталогу). У водотоннажному режимі значна частина корпусу занурена у воду і загальну вага скомпенсовано в основному силою Архімеда, знайомої з шкільних підручників.

Якщо режим гліссування виключений, то при виборі можна обмежитися малопотужними або середніми двигунами (2-15 к.с. в залежності від навантаження). Додаткові "коні" не забезпечать істотного приросту швидкості, а лише викличуть надмірне утворення звиле. Крім того, в водотоннажному режимі надмірно потужний двигун притопить корму човна і навіть при невеликих хвилювях небезпека захльостування різко зросте.

Навпаки, недостатня потужність двигуна гліссуючого човна не дозволить йому розвинути максимальну швидкість або навіть зовсім вийти на гліссування при великому навантаженні (умова для виводу на гліссування: відношення потужності (у к.с.) до загальної ваги човни (у кг) має в загальному випадку перевищувати 1 / 25, для човнів, що мають добре виражений кіль (кілюватих) - 1 / 20, для кращих моделей човнів, оптимізованих для гліссування - 1 / 35).

Однак необхідно дотримуватися і міри – за  надлишкової потужності гліссуючий човен може виявитися недостатньо остійним (різко зросте ризик перекидання, яке часто призводить до фатальних наслідків). Були вироблені спеціальні рекомендації (за кордоном вони зведені в стандарт), що обмежують потужність встановлюваного двигуна залежно від добутку довжини човна (L) на максимальну ширину транця (B) (кормової пластини, на якій кріпиться двигун). Так, наприклад, обмеження для човнів з розмірами LxB складають: 3x1, 18 м - 3 к.с., 4x1, 4 м - 30 л.с. З цих же рекомендацій для човна розміром 4,6 x1, 8 м можна одержати порівняно великі 85 к.с., але ...

Є ще один фактор, який на жаль обмежує заможних любителів швидкості. Гранична потужність обмежується і міцністю корпуса, який може постраждати (і часто страждає!) від сильних і частих ударів хвиль. Тому, визначаючи на максимально допустиму потужність встановленого двигуна, обов'язково ознайомтеся з обмеженнями, зазначеними в паспорті човна або катера.

Необхідно зробити невеликий відступ, з приводу вітчизняного та зарубіжногомаркування моделей і визначення їх потужності.

Потужність на гвинті (на валу)? Вітчизняні човнові мотори до останнього моменту випускалися з вказівкою в паспорті (і в марці моделі) максимальної потужності на валу двигуна, а всі закордонні - безпосередньо на гвинті або на грібному валу. З урахуванням втрат (в редукторі і т.п.) у вітчизняних моторів потужність на гребному валу (яка власне і "штовхає" човен) може виявитися нижчою, ніж у "аналогічних" зарубіжних моделей. Тому порівнюючи мотори, слід завжди уточнювати, про яку саме потужності йдеться.

З чим ще необхідно визначитися?

 

Двотактний або чотиритактний? Двотактні двигуни більш поширені і мають велику питому потужність (у розрахунку на кг ваги). У більшості випадків параметрів їх роботи цілком достатньо для будь-яких потреб. Однак якщо потрібна підвищена економічність і "чистота" експлуатації, мінімальні шум і вібрація, можна звернути увагу на чотиритактні моделі. Велика вагу в більшості випадків окупається цими перевагами, а менша витрата палива при інтенсивній експлуатації за 2-3 роки зведе нанівець і різницю в ціні.

Коротка або довга "нога"? Дещо комічна назва найкраще характеризує зовнішній вигляд цієї частини двигуна, що об'єднує дейдвудной трубу (в якій знаходиться вертикальний вал і канали системи вихлопу), обтічник редуктора і виступаючий з нього вал гребного гвинта. Основне призначення "ноги" - забезпечити оптимальне заглиблення гребного гвинта і вихідного отвору вихлопу. Розташований неглибоко, перебуваючи в гідродинамічної "тіні" корми гвинт не зможе розвинути необхідної тяги і буде працювати швидше в режимі надпотужного міксера, ніж рушія. Глибоко розташований гвинт працює ефективніше, але в невигідному становищі опиняється система вихлопу (збільшений{C}{C} зовнішній тиск знижує потужність двигуна), зростає і ризик пошкодження гвинта під час  проходження мілин. У зв'язку з цим відповідний розмір "ноги" однозначно залежить від висоти транця (кормової пластини, на якій кріпиться двигун) наявного човни, катера або яхти. Для невеликих нізкобортних або надувних човнів або човнів, що мають глибокий виріз в транці, цілком підійдуть мотори з короткою або звичайною "ногою" (зазвичай S в позначенні). Великі човни, малі катери і невеликі яхти потребують "ніг" збільшеного розміру (звичайно L в позначенні), а крейсерські яхти, морські катери - іноді і наддовгих (з маркуванням X, Z). Перед відвідуванням магазину обов'язково ознайомтеся з паспортними даними наявного човна або катера і випишіть характерний розмір транця, який можна буде зіставити з даними двигуна.

Електронне або звичайне запалювання? На відміну від застосовуваної раніше системи запалювання, в якій використовувався контактний переривник, з недостатньо сильною іскрою, безконтактна електронна система запалювання виробляє сильну іскру і забезпечує більш надійний запуск двигуна і стійку роботу на малих обертах. Обірвані пускові троси і зіпсовані прогулянки - достатні аргументи для вибору на користь електроніки.

Дистанційне керування, чи потрібне воно? Для безпеки і зручності управління гліссуючими на великих швидкостях човнами важливі не лише професійні навички рульового, але і доступне йому поле зору. При традиційному кормовому розташуванні мотора на гліссуючому човні (або водотоннажнійпарусній яхті) із середніми або великими габаритами доцільно винести управління вперед - до вітрового скла (або рубки яхти). Це не тільки збільшить огляд, але й істотно підвищить комфортність переходів. Чудовим доповненням до дистанційного керування може стати електростартер, він цілком виправдовує витрачені на нього кошти.

Яке додаткове обладнання заслуговує уваги?

У першу чергу слід подбати про спеціальний візок для мотора (якщо він не входить в стандартний комплект поставки). За винятком наймолодших моделей, човнові двигуни порівняно важкі й здебільшого не стільки "переносні", скільки "перевізні". Візок не тільки позбавить вас від зайвих мук, але й можливо вбереже двигун від падінь, які трапляються навіть під час  перенесення на короткі відстані.

Зважте необхідність покупкидодаткових гвинтів. Стандартно встановлений на моторі гвинт не завжди працює з максимальною віддачею,його форма і характерні розміри розраховані на певні швидкості руху під певним навантаженням. Тому раціонально мати комплект як мінімум з трьох гвинтів: універсального (середнього за всіма параметрами, в т.ч. і по кроку), "швидкісного" (з найбільшим кроком, під мінімальне навантаження) і "вантажного" (з найменшим кроком, під навантаження , близьке до максимального).

Заключна порада тим, хто вже став щасливим власником човновогопідвісного двигуна.

Перш, ніж насолодитися швидкістю і покататися "з вітерцем", уважно ознайомтеся з відомостями про послідовність і тривалість етапів обкатки. Поступове і правильний введення в експлуатацію значно подовжить ресурс двигуна і допоможе уникнути серйозних поломок, пов'язаних із надмірним  навантаженням в перші тижні і місяці роботи.

Обзор популярних вітчизняних моторів

 

Салют 2Е

Переносний мотор
СЕРЕДНЯ ЦІНА ПО МОСКВІ: $ 150
ЗАГАЛЬНІ ДАНІ: макс. потужність 2 к.с. (1,5 кВт) при 5000 об / хв. Діаметр гвинта х крок: 140x118 мм, дволопатевий. Паливний бак 2 л, вбудований. Вихлоп над гвинтом у воду.
ДВИГУН: 2-тактний. Кількість циліндрів - 1. Робочий об'єм 45 куб. см. Діаметр циліндра 38 мм. Хід поршня 40 мм. Ступінь стиснення 7,8. Продування петлеве. Карбюратор поплавковий. Запалювання електронне (безконтактне). Охолодження водяне. Передавальне відношення редуктора 12:22 (0,545).
Керування: Румпельное. Довжина валу (ноги): коротка. Запуск ручний з автовозвратом. Підйом дейдвуда ручний.
РЕКОМЕНДОВАНА висота транця: 380 мм.
ВАГА: 11,5 кг.
Популярний мотор, що користується хорошою репутацією не тільки серед власників малих човнів (експлуатованих в водотоннажному режимі), але і в середовищі любителів байдаркових походів (проти течії цей малюк здатний тягнути дві сильно навантажені байдарки). Поширене його використання і в якості резервного двигуна-дублера на випадок відмови основного або при проході по мілководдю (навіть при завантаженні 240 кг "Салют" здатний забезпечити швидкість 8 ... 10 км / год). При запуску і на ходу порівняно надійний завдяки електронній системі запалювання, але шумність трохи більша звичайної. Система підйому дейдвуда забезпечує 4 фіксованих положення нахилу для правильної установки на транці. Задній хід (як і у решти малопотужних двигунів) здійснюється поворотом на 360 градусів. Мотор може експлуатуватися тільки в прісній воді.

Вітерець 8 (8Р) / 12 (12Р)

Переносні мотори
СЕРЕДНЯ ЦІНА ПО МОСКВІ: $ 210 ($ 230) / $ 220 ($ 250)
ЗАГАЛЬНІ ДАНІ: макс. потужність 8 л.с. (5,9 кВт) / 12 к.с. (8,8 кВт) (на носку коленвала при 5000 об / хв). Генератор 12 В, 30 Вт. Діаметр гвинта х крок: 190 x 202 мм (216 х 210 мм) / 210 х 225 мм (222 х 240 мм). Паливний бак 14 л. Вихлоп над гвинтом у воду.
ДВИГУН: 2-тактний. Кількість циліндрів - 2. Робочий об'єм 173 / 249 куб. см. Діаметр циліндра 50 / 60 мм. Хід поршня 44 / 44 мм. Ступінь стиснення 7 / 6. Продування дефлекторне. Карбюратор - 1. Запалювання електронне (безконтактне). Охолодження водяне. Передавальне відношення редуктора 13:21 (13:25) / 13:21 (13:25). Передачі: передній хід - нейтраль (передній хід - нейтраль - задній хід у 8Р і 12Р).
УПРАВЛІННЯ: Румпельное. Довжина валу (ноги): коротка (8, 8Р і 12, 12Р) і довга (8У, 8РУ і 12У, 12РУ). Запуск ручний з автовозвратом. Підйом дейдвуда ручний.
РЕКОМЕНДОВАНА висота транця: 380 мм і 510 мм.
ВАГА: 24,5 кг (26 кг) / 25,5 кг (27 кг).
Компактні мотори, які найбільше підходять для установки на малогабаритні човни, що перевозяться на багажнику автомобіля, дерев'яні водотоннажні човни, надувні човни. Безконтактна електронна система запалювання МБЕ-3 забезпечує порівняно надійний запуск нових модифікацій. Представлені мотори мають і модифікації з подовженою підводною частиною (у маркуванні моделі - "У"), які мають більшу вагу (на 0,5 кг) і можуть встановлюватися на човни з висотою транця до 510 мм (зокрема - невеликі яхти і т. п. в якостідопоміжного приводу). У морському виконанні "вітерці" можуть експлуатуватися і в солоній воді.

Вихор 30 (30Е)

Переносні мотори
СЕРЕДНЯ ЦІНА ПО МОСКВІ: $ 400 ($ 440)
ЗАГАЛЬНІ ДАНІ: макс. потужність 30 л.с. (23 кВт) при 4500 об / хв. Генератор 12 В, 30 Вт. Діаметр гвинта х крок: 240 x 300 мм. Паливний бак 22 л. Вихлоп над гвинтом у воду.
ДВИГУН: 2-тактний. Кількість циліндрів - 2. Робочий об'єм 488 куб. см. Діаметр циліндра 72 мм. Хід поршня 60 мм. Ступінь стиснення 7. Продування зворотно-петлеве. Карбюратор - 1. Запалювання електронне (безконтактне). Охолодження водяне. Передавальне відношення редуктора 14:24 (0,58). Передачі: передній хід - нейтраль - задній хід.
Керування: Румпельне. Довжина валу (ноги): коротка. Запуск ручний з автовозвратом і електростартер (стандартно у 30Е). Підйом дейдвуда ручний.
РЕКОМЕНДОВАНАвисота транця: до 405 мм.
Вага: 45,5 кг (49 кг).
Один з найпоширеніших у нашій країні підвісних моторів. Найбільш підходить для установки на гліссуючі човни або катери середнього розміру (наприклад - поширені вітчизняні "дюралькі") з екіпажем 3 ... 5 чоловік на борту. На ньому встановлена досить надійна безконтактна електронна система запалювання МБ-22 і застосована система настроєного вихлопу для зменшення шуму. Мотор обладнаний і пристроєм для підзарядки акумулятора в процесі роботи. Непоганий варіант для тих, кому не вистачає потужності "Нептуна" (або коштів для покупки дорогих західних альтернатив).

Нептун 23 (23Е)

Переносні мотори
СЕРЕДНЯ ЦІНА ПО МОСКВІ: $ 220 ($ 265)
ЗАГАЛЬНІ ДАНІ: макс. потужність 22 л.с. (16,2 кВт) при 5250-5750 об / хв. Генератор 12 В, 40 Вт. Діаметр гвинта х крок: 230 x 280 мм. Паливний бак 20л. Вихлоп над гвинтом у воду.
ДВИГУН: 2-тактний. Кількість циліндрів - 2. Робочий об'єм 346 куб. см. Діаметр циліндра 61,75 мм. Хід поршня 58 мм. Ступінь стиснення 6,5. Продування зворотно-петлеве. Карбюратор - 1. Запалювання безконтактне електронне (23Е) і двухіскрове магдіно (23). Охолодження водяне. Передавальне відношення редуктора 15:26 (0,577). Передачі: передній хід - нейтраль - задній хід.
Керування: Румпельне. Довжина валу (ноги): коротка. Запуск ручний з автовозвратом. Підйом дейдвуда ручний.
РЕКОМЕНДОВАНАвисота транця: до 405 мм.
ВАГА: 44 кг.
За своїми параметрами та надійністю- "Нептун-23 (23Е)" можна віднести до кращих вітчизняних моторів. Наявність 6-точкової підвіски на гумових амортизаторах забезпечує легке керування мотором, відсутність відведення румпеля в бік, малу вібрацію судна. Мотор обладнаний вузлами кріплення дистанційного керування газом і поворотом судна. Крім штатного гребного гвинта для розширення тягових можливостей мотора рекомендується придбати два додаткових (діаметр х крок): 220 х 300 мм і 260 х 240 мм. Найбільш нова модифікація мотора (23Е) обладнана порівняно надійною безконтактною електронною системою запалювання і більш ефективним допрацьованим карбюратором. Враховуючи тягові можливості і велику надійність, високу ремонтопридатність і доступність запчастин, мотор можна віднести до найбільш вигідних покупок у своєму класі (для установки на невеликі гліссуючі човни з екіпажем 3-4 людини або на малі катери).



 
Човни і все, що з ними пов'язано
Вам потрібен водомет? Водомети
Спроба зробити «Вітереця» справжній двигун


Комментарии к статье

Имя:
Ваш коментарий:

Введите код протекции
стрелка


Як вибрати двигун для човна Рейтинг: 4,13 Отзывов: 1