Рибалка

Рибалка в Україні ::.. Двигуни до човнів ::.. Вам потрібен водомет? Водомети

Вам потрібен водомет? Водомети


Швидке вдосконалення конструкції водометних моторів останнім часом відкриває широкі перспективи перед власниками всіх без вийнятку суден. Чудові можливості прогулянкових теплоходів з водометними двигунами очевидні, й ринок це показує. Але для невеликих суден, якими є надувні RIB човни з пластиковим дном, вибір не такий простий. Кількість вдалих розробок можна перерахувати на пальцях однієї руки: човен SeaDoo Explorer довжиною 3,5 м та триметровий Scanner, створені фірмою Avon.

Принцип реактивного пересування простий и очевидний вже давно. В космонавтиці й авіації реактивні мотори дозволили досягти результатів, неможливих з іншими типами двигунів. Водометний реактивний двигун працює так само, як авіаційний турбореактивний двигун, хіба що використовує інше пальне, і замість повітря водометний мотор засмоктує воду.

Встановлення водометного двигуна на човен включає в себе дві основні операції – встановлення мотору й монтування водометного обладнання. В свою чергу, водометний пристрій складається з трьох основних вузлів: блок первинного редуктора, що отримує імпульс сили від привідного валу мотору, блок пропелера і, нарешті, блок формування струменю води й управління його положенням. За спрощеною аналогією з літаком, можна сказати, що мотор споживає пальне для обертання гвинта, що засмоктує забортну воду через отвір в корпусі водометного пристрою. З тильного боку водометного пристрою з силою викидається струмінь води. Цей струмінь проходить крізь подобу короткої труби, позицію котрої можна змінювати, що дозволяє керувати пересуванням всього судна в цілому.

По суті, керування рухом судна можна виконувати шляхом регулювання швидкості обертання гвинта, що створює реактивну силу, а також шляхом зміни напрямку викидання струменю води (як в рокети).

 

ГАЛУЗЬ ЗАСТОСУВАННЯ Всі бажаючі можуть знайти широку гаму водометних двигунів – як для професійного комерційного застосування, так і для надувних човнів RIB з жорстким дном, котрі можуть використовуватись для сімейного відпочинку. Як і будь-який інший пристрій, водометний пристрій має свої переваги й свої недоліки. Але є дуже пристий критерій, керуючись котрим можна легко прийняти рішення: чи можна встановити на даному конкретному судні водометний двигун, чи доведеться обійтись традиційним мотором.

Візьмемо, наприклад, фірму Hamilton Jet, котра займається виробництвом водометних двигунів з 1950-х років і чиї мотори встановлені на більше, ніж 20000 суден, що плавають по всьому світу. Різноманітність конструкцій двигунів Hamilton охоплює вироби потужністю до 3000 кВт, котрі використовуються швидкісним роз'їзними та патрульними катерами, швидкісними посильними судами та прогулянковими теплоходами, розміри котрих становлять від 6 до 60 м. Двигуни Hamilton мають всі необхідні сертифікати, що дозволяє використовувати їх більш ніж в 50 країнах світу. А оскільки водометні двигуни можуть бути такими хорошими, то додамо, що встановлювати їх можна й стаціонарним шляхом, і навіскою на транець судна, як і мотори звичайних типів. Моделі підвісних водометних двигунів є й у Mercury Marine і в ОМС.

 

МОНТУВАННЯ Оскільки метод руху за допомогою водометного двигуна дуєже своєрідний, то тут є свої, досить специфічні вимоги до встановлення водомету на надувний човен з жорстким дном. Велике значення має конструкція транцевої дошки. Іншими словами, слід добре подумати – для яких конкретних цілей буде використовуватись надувне судно з водометним двигуном, оскільки вартість експлуатації водометного двигуна помітно вища за традиційний мотор. Неможна сказати, що водомет і надувний човен зовсім не підходять одне одному, однак від якості рішення залежить успіх всієї справи.

Є дуже простий критерій придатності водометного двигуна на конкретному судні – це можливість встановлення водомету взагалі. Хто ж виготовляє водометні двигуни, встановлення котрих можливе на надувному човні з пластиковим дном?

Фірма Volvo Penta в кооперації з фірмою Kamewa, об'єднавши зусилля, працюють над удосконаленням конструкції водометного двигуна. Наприклад, Volvo Penta створює дизельний мотор, редуктор та корпус, а Kamewa надає її сучасні пристрої управління потоком води й форсунки. Водометні двигуни фірми Castoldi виготовляються для судів найрізноманітніших розмірів – від 4 до 30 метрів у довжину, мають здатність розвивати швидкість від 20 до 50 вузлів. Конструктивне виконання може бути з дизельним, бензиновим чи навіть з газо-турбінним мотором, діапазон тягових характеристик котрих поширюється від 10 до 1200 л.с.

Водометні двигуни, що виробляє компанія Hamilton Jet, здатні розвивати потужність від 150 до 3000 кВт і встановлюються по одному чи здвоєними на судах довжиною до 50 м. Особливістю конструкції Hamilton Jet є моноблочність пристрою керування реактивним струменем води. Всі функції цього водометного двигуна об'єднані в одному корпусі. В моделях, що мають гідравлічне посилення керування, гідропосилювачі виконані як невід'ємна частина водомета.

Всмоктувальна крильчатка працює всередині стального захисного кільця, котре дозволяє проводити обслуговування мотору без його глибокого розбирання. Струмінь води, що викидається з двигуна, проходить через систему напрямних, котра не має деталей, які обертаються, і це зводить до мінімуму шум рухомого потоку води. Компанія Hamilton ввела до конструкції захисну пластину для усмоктування води, котра зменшує процес кавітації.

Конструкція керованого пристрою (відбивача) створена таким чином, щоб ефективно працювати на будь-яких швидкостях руху та на будь-яких глибинах води. Пластина, що розділяє струмінь води, поєднана з відбивачем так, щоб реактивний струмінь води був спрямований донизу, не створюючи хвилю за кормою. Під час реверсування ходу не з'являється залежність між рухом реактивного струменя до всмоктування та його ефективності. Таке продумане об'єднання керівних векторів струменя води дозволяє добитись неперевершеної маневреності. Яещо відбивач заднього ходу підняти, то можна розвити дуже велику швидкість. Якщо відбивач повністю опустити, то судно буде рухатись заднім ходом. В обидвох випадках – маневреність судна не залежить від положення відбивача. Оригінальна конструкція відбивача та системи управління струменем води дозволяють рухатись в заданому напрямі й керувати поворотом судна незалежно.

Способи управління водометними двигунами розрізняються від найпростіших тросових тяг до новітніх мікропроцесорних пристроїв.

Hamilton облаштовує багато зі своїх виробів прогресивними системами захисту своїх двигунів від корозії в морській воді.

Найбільший постачальник водометних двигунів для військово-морських сил різних країн – корпорація Ultra Dynamics, що продала вже більше 15000 моторів, пропонує ринку двигуни потужністю від 150 до 1350 л.с. Водяний насос та система керування в конструкціях Ultra Dynamics часто виконані за допомогою закритого збирання, тому все, що потрібно для встановлення такого двигуна – підключити редуктор мотору та з'єднати кабелі.

БЕЗПЕЧНІСТЬ ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ Ці найважливіші поняття мають особливе значення для водометних двигунів. Відсутність підводних виступних частин двигуна знижує опір руху судна в цілому, зменшує небезпеку травмування людей у воді під час проведення рятувальних операцій. У відкритому морі зіткнення гвинта судна з плаваючим предметом може мати найкатастрофічніші наслідки. Окрім того, керування судном не площиною руля, а напрямком струменя рідини, що викидається, пред'являє незвичайні вимоги до частин водометного двигуна: і сам мотор, і редуктор можуть працювати на своїх найефективніших та найекономічніших режимах, оскільки керування судном ніяк не пов'язане з роботою двигуна. За маневреністю водометні двигуни також не мають рівних: суда з водометами показують чудову керованість за будь-яких швидкостей, за малих радіусів повороту, та мають здатність миттєво зупинятись. Багато з суден, що обладнані водометними двигунами, можкть зупинитись на довжині свого корпусу, навіть рухаючись зі значною швидкістю. На міжнародній спеціалізованій виставці "RIBex-1999", що була присвяцена надувним судам з жорстким дном, надувний човен з водометом, виготовлений фірмою "Ocean Dynamics RIB", продемонструвала виключну маневреність та керованість. Це судно могло за 2 секунди повністю зупинятись зі швидкості 30 вузлів, проходячи при цьому відстань не більшу, за довжину його корпусу, зберегаючи при цьому повну керованість і без відхилення від заданого напрямку руху.

ПРАКТИКА УПРАВЛІННЯ СУДНОМ З ВОДОМЕТОМ Водометний двигун, реальні властивості котрого багато в чому лишаються ще недослідженими, зрозуміло, вимагає певних навичок та прийомів керування й обслуговування. Особливі навички керування водометом потрібні для швидкісного руху у відкритих водоймах, для руху заднім ходом, а також за сильних попутних хвиль.

Під час руху на великій швидкості корпус човна піднімається з води, оголяючи отвір для всмоктування води. Тим самим водометний двигун не отримує достатню кількість води для створення реактивного струменю. За умови зменшення швидкості руху отвір для всмоктування водомету знов захоплює воду, і рух судна продовжується. Це не проблема, а лише вказівка на те, що для будь-якого судна є свій діапазон швидкостей, на котрих воно може пересуватись з найбільшим ефектом. Недосвідчений водій примусить судно з водометним двигуном йти ривками, злітаючи над водою й захлинаючись, але досвідчений ніколи так не вчинить.

Рух «задом наперед» не може створити особливих проблем, треба тільки чітко уявляти собі різницю між рухом носом вперед и вперед кормою.

Під час руху попутними хвилями водомет може періодично втрачати контакт з водою, як, втім, і будь-який гвинтовий двигун. Тут потрібна особлива обережність і акуратність керування. Якщо своєчасно піддати газу, судно може піднятись на великій швидкості й рухатись швидко й ровно, як і на спокійній воді.

ТО СЛІД БРАТИ ВОДОМЕТ ЧИ НІ? Швидке вдосконалення конструкцій водометних моторів останнім часом відкриває широкі перспективи перед власниками всіх без вийнятку суден. Чудові можливості прогулянкових теплоходів з водометними двигунами очевидні, і ринок показує саме це. Але ось для невеликих суден, котрими є надувні RIB човни, вибір не таких простий. Кількість вдалих розробок можна перерахувати на пальцях однієї руки: човен SeaDoo Explorer довжиною 3,5 м і триметровий Scanner, створені фірмою Avon.

Не варто думати, що водометні двигуни найбільш ефективні саме на крупних судах. Їхньою величезною перевагою є відсутність відкритого гвинта, що безумовно має розширити область використання таких моторів в індустрі водного відпочинку та розваг за рахунок встановлення на маленьких надувних RIB човнах.

Слід звернути увагу всіх тих, хто зацікавлений у фінансовій віддачі свого водного бізнесу, що завдяки ефективності водометних двигунів область їхнього застосування може бути дуже широкою. Унікальні можливості водометів дозволили, наприклад, відомій фірмі Zodiac створити надувний RIB човен зі встановленим на носі пожежним брандспойтом. Вільна керованість водометного двигуна забезпечує високу ефективність такого пожежного човна.

Водомет може бути корисний власнику будь-якого судна, оскільки є дуже багато доказів того, що водомет не тільки не поступається, а й в дечому перевищує свого гвинтового брата.

Огляд за матеріалами Интернету підготував Павел Дмітрієв.



 
Човни і все, що з ними пов'язано
Як вибрати двигун для човна
Спроба зробити «Вітереця» справжній двигун


Комментарии к статье

Имя:
Ваш коментарий:

Введите код протекции
стрелка


Вам потрібен водомет? Водомети Рейтинг: 4,89 Отзывов: 1